Vooroverleg initiatief (Omgevingstafel)
Als uw plan niet past binnen het omgevingsplan en/of andere (gemeentelijke) wet- en regelgeving, dan is het verstandig om uw plan eerst voor vooroverleg voor te leggen aan de gemeente. Uw plan wordt dan als (ruimtelijk) initiatief in beoordeeld, zodat u voordat u een aanvraag omgevingsvergunning doet duidelijkheid heeft over de haalbaarheid. U voorkomt daarmee verrassingen tijdens de aanvraagprocedure en u versnelt de aanvraagprocedure. Ook als u alleen nog een schetsplan heeft kunt u om vooroverleg vragen.
Er zijn twee mogelijkheden om uw initiatief voor te bespreken voordat u uw omgevingsvergunning aanvraagt.
- Eenvoudige initiatieven – deze worden beoordeeld via het standaard
- Complexe initiatieven- deze worden beoordeeld via de intake- en omgevingstafel
1. vooroverleg voor eenvoudige initiatieven
Eenvoudige initiateven (bijvoorbeeld dakkapellen of aanbouwen) die niet passen binnen de regels worden beoordeeld door een medewerker van de gemeente. Deze medewerker beoordeelt onder meer of voor uw initiatief kan worden afgeweken van het omgevingsplan en welke procedure moet worden gevolgd. De uitslag van deze beoordeling krijgt u schriftelijk.
2. de intake- en omgevingstafel voor complexe initiatieven
Als er sprake is van een groter initiatief waarbij sprake is van een grotere afwijking van het omgevingsplan en de gemeentelijke wet- en regelgeving dan kunt u uw initiatief laten beoordelen via de intake- en omgevingstafel. Het gaat bijvoorbeeld om plannen voor het bouwen van woningen, of andere gebouwen of het gebruik van gronden of panden. Hiervoor is vaak een buitenplanse omgevingsvergunning of een herziening van het omgevingsplan nodig.
De intaketafel beoordeelt in eerste instantie of uw initiatief kansrijk is. Als dit het geval is wordt uw plan doorgeleid naar de omgevingstafel, waar verschillende experts met elkaar en met u bespreken in hoeverre uw plan haalbaar is. Na bespreking krijgt u een afgewogen (integraal) advies over uw plan en de vervolgprocedure.
Indienen plan via Omgevingsloket – conceptverzoek
U dient uw plan in via het Omgevingsloket (www.omgevingswet.overheid.nl) waarbij u op de laatste pagina het vakje ‘conceptverzoek’ aankruist. De ODMH beoordeelt uw plan dan in eerste instantie. Mochten er gegevens ontbreken dan vragen zij u deze gegevens aan te vullen.
Bij grotere (complexe) initiatieven het belangrijk dat dan in ieder geval de volgende informatie over het initiatief aangeleverd is:
- Wat bent u van plan? Waarom kiest u juist voor deze locatie;
- Wie is de eigenaar van de locatie;
- Weet u al wat de omgeving van uw plannen vindt? Heeft u al met de omgeving over uw plannen gesproken;
- Welke voordelen hebben inwoners, ondernemers en/of de gemeente Zuidplas van uw plan? Wie gaat ervan gebruikmaken;
- Heeft u al met iemand van de gemeente over uw plan gesproken? Zo ja, met wie;
- Als er parkeerruimte nodig is: hoeveel parkeerplekken verwacht u;
- In hoeverre houdt u rekening met groen/klimaatadaptatie.
Daarnaast dient u minimaal de volgende 2 documenten aan te leveren:
- Een schets van de situatie waaruit blijkt wat de afmetingen zijn van het (nieuwe) gebouw (lengte, breedte en hoogte) en hoe de verschillende functies (bijvoorbeeld wonen, parkeren, groen) verdeeld zijn. Gebruik als ondergrond bijvoorbeeld Google Maps.
- Een schets van de locatie met daaromheen de omgeving binnen een straal van ten minste 200 meter waaruit blijkt welke voorzieningen (wonen, parkeren, groen) daar te vinden zijn. Gebruik als ondergrond bijvoorbeeld Google Maps.