Uittreksel persoonsgegevens BRP
Wat is het?
In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond.
In het uittreksel staan in ieder geval uw:
- naam
- adres
- woonplaats
- geboortedatum
Wat moet ik doen?
U kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:
- uzelf
- uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar
- iemand die u heeft gemachtigd
U vraagt uw uittreksel uit de BRP aan bij de gemeente. Dit kan op verschillende manieren.
Online aanvragen
U kunt uw BRP-uittreksel online aanvragen. Hiervoor heeft u de volgende zaken nodig:
- uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via DigiD.nl. U heeft de DigiD inlogcode binnen enkele dagen in huis.
- gegevens voor internetbankieren
Wij behandelen uw aanvraag binnen 10 werkdagen. Daarna wordt uw uittreksel per post opgestuurd. Hou er rekening mee dat de post er ook een paar dagen over kan doen, voordat u uw uittreksel ontvangt.
Persoonlijk aanvragen
Als u door een medewerker aan de balie geholpen wilt worden maakt u een afspraak. Na afloop van de afspraak krijgt u dan het uittreksel direct mee. Dit geldt ook als u iemand machtigt.
Nodig:
- geldig identiteitsbewijs
- pinpas of contant geld
Machtiging
U kunt ook iemand machtigen om een aanvraag voor u te maken. Dit doet u via het 'Machtigingsformulier Brp' en deze met bijlagen via de post op te sturen naar:
Postbus 100, 2910 AC, Nieuwerkerk aan den IJssel
Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) aanvragen
- Woont u in het buitenland? Of staat u niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
- U kunt een RNI-uittreksel aanvragen bij één van de RNI loketgemeenten. U kunt dit document in meerdere talen krijgen.
Wat kost het?
- € 9,35 als u online via DigiD aanvraagt.
- € 13,80als u aan de balie uw uittreksel aanvraagt.
- € 16,95 als u via post of email uw uittreksel aanvraagt.
Bij betalingen aan de balie betaalt u bij voorkeur met Pin.
Hoe lang duurt het?
- Vraagt u uw uittreksel online of schriftelijk aan? Wij behandelen uw aanvraag binnen 10 werkdagen. Daarna wordt uw uittreksel per post opgestuurd. Hou er rekening mee dat de post er ook een paar dagen over kan doen, voordat u uw uittreksel ontvangt.
- Vraagt u uw uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket? Dan krijgt u het uittreksel direct na afloop van uw afspraak mee. Dit geldt ook als u iemand machtigt.