Tijdelijke verhuur leegstaand pand

Wilt u uw woning tijdelijke verhuren? Bijvoorbeeld omdat u tijdelijk niet in de woning woont of de woning leegstaat, dan zijn er verschillende vormen van tijdelijke verhuur mogelijk zoals:

  • Doelgroepencontract: Woonruimte voor een specifieke doelgroep zoals studenten of bijzondere doelgroepen.
  • Tussenhuur: Als de huurder of eigenaar is tijdelijk afwezig (diplomatenclausule).
  • Verhuur op basis van de leegstandwet als uw woning tijdelijk leegstaat in verband met verkoop, renovatie of sloop.

Meer informatie over tijdelijke verhuur kunt u vinden op www.rijksoverheid.nl.

Tijdelijke verhuur op basis van de leegstandwet

U mag uw leegstaande pand tijdelijk verhuren. Bijvoorbeeld als uw woning of kantoorpand al een tijdje te koop staat of gesloopt gaat worden. U vraagt hiervoor een vergunning aan bij de gemeente.

Verhuren met gebruikmaking van de Leegstandwet betekent dat een huurder bij afloop van het huurcontract geen beroep kan doen op de gebruikelijke wettelijke huurbescherming. U kunt daardoor sneller weer over de woning beschikken. Om uw woning tijdelijk te kunnen verhuren met behulp van de Leegstandwet hebt u een vergunning van de gemeente nodig. Met verhuren op grond van de Leegstandwet gaan hypotheekverstrekkers vaak akkoord (in tegenstelling tot ‘gewone’ verhuur). Hiervoor dient u zelf contact op te nemen met uw hypotheekverstrekker.

Voorwaarden

Een vergunning voor tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet wordt alleen verleend als:

  • De woning leeg staat en er op het adres geen bewoners meer staan ingeschreven;
  • De woning nog nooit bewoond is geweest (nieuwbouwwoning) óf in de twaalf maanden voordat de woning leeg kwam te staan door u als eigenaar bewoond is geweest

Wat moet ik doen?

U vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Gebruik hiervoor het formulier Aanvraag vergunning (www.rijksoverheid.nl/tijdelijke-verhuur-van-leegstaande-woonruimte) tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte.

Let op! Is uw huidige vergunning voor uw te koop staande woning korter geldig dan 5 jaar? Dan hoeft u deze niet te verlengen. Uw vergunning is alsnog 5 jaar geldig. U kunt de gemeente vragen dit te bevestigen.

De volgende documenten moet u in kopie bij de aanvraag meesturen:

  • bewijs dat het huis in de verkoop staat, inclusief de vraagprijs (verkoopopdracht aan de makelaar en vermelding woning op Funda of vergelijkbare websites);
  • leveringsakte of huurcontract van uw nieuwe woning;
  • bepaling waarde van de woning in het economische verkeer (taxatierapport makelaar);
  • een schriftelijke volmacht indien u de aanvraag niet zelf doet maar bijvoorbeeld overlaat aan de makelaar en daarbij een afschrift van een legitimatiebewijs van uzelf.

De volledig ingevulde aanvraag met alle bijbehorende documenten levert u in bij de Gemeente Zuidplas:

  • Via de post t.a.v. Huisvestingszaken, Postbus 100, 2910 AC Nieuwerkerk aan den IJssel
  • Afgeven bij de balie van het gemeentehuis
  • Via gemeente@zuidplas.nl t.a.v. Huisvestingszaken

De vergunning

Bij een positief besluit van de gemeente, krijgt u een vergunning tot tijdelijke verhuur. De vergunning geldt voor 5 jaar. U kunt de woning uiteraard ook voor een kortere periode verhuren. Hebt u eenmaal een vergunning, dan moet u de woning voor minimaal zes maanden verhuren en een opzegtermijn van minimaal drie maanden in acht nemen.

De huurder heeft een opzegtermijn van minimaal één maand.

Tijdelijke huurovereenkomst

Zodra u een beslissing van de gemeente hebt, kunt u een huurovereenkomst sluiten met de huurder (niet eerder). Let op dat de huurovereenkomst voldoet aan de eisen die de Leegstandwet stelt. In de schriftelijke huurovereenkomst moet in ieder geval worden opgenomen:

  • dat de woning wordt verhuurd op grond van de Leegstandwet;
  • dat, op welke datum en onder welk nummer de gemeente een vergunning voor tijdelijke verhuur heeft afgegeven;
  • de duur van die vergunning;
  • de huurprijs van de woning
  • eventueel bepalingen over het uitvoeren van controles

Als u bovenstaande in de huurovereenkomst heeft opgenomen, eindigt de tijdelijke huurovereenkomst automatisch na de periode van vijf jaar.

Hoe werkt het?

Stel uzelf goed op de hoogte, of laat u adviseren

Als u uw woning tijdelijk gaat verhuren, zult u merken dat er heel wat regels zijn. Het is belangrijk dat u die regels nauwkeurig opvolgt. Anders bestaat de kans dat u, in plaats van een tijdelijke huurder, een vaste huurder blijkt te hebben. Laat de huurovereenkomst met een tijdelijke huurder daarom niet ingaan, voordat u de vergunning voor tijdelijke verhuur heeft! Wij raden u aan dat u zich laat adviseren. Dit kan bijvoorbeeld door uw makelaar, of een echtshulpverlener.Ook is het van belang dat u of indien u uw woning zelf verhuurt of verhuurt via een makelaar, schriftelijke afspraken maakt over het tijdens de verhuur mogen uitvoeren van controles in de woning. Dit om u ervan te vergewissen dat de woning wordt gebruikt om in te wonen en niet voor het uitvoeren van activiteiten in strijd met de wet.

Huurprijs

De huurprijs kunt u zelf bepalen. Wilt u een idee hebben van wat de hoogte van de te vragen huur voor uw woning kan zijn, dan kunt u aan de hand van het woningwaarderingsstelstel, het zogenoemde puntensysteem een berekening maken. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website www.huurcommissie.nl of via het gratis nummer (0800) 48 87 243.

Huurder

Bent u op zoek naar woonruimte, maar is een permanente oplossing niet snel genoeg voorhanden? Dan kan het aantrekkelijk zijn om een woning te huren die op basis van de Leegstandwet wordt verhuurd. Hiervoor heeft u geen huisvestingsvergunning nodig, maar u dient zich als bewoner wel in te schrijven in de gemeentelijke basisregistratie personen. Daarnaast vragen wij u ook om een kopie van de huurovereenkomst.

Opzegtermijn

Onder de Leegstandwet huurt u voor minimaal zes maanden de woonruimte en moet de verhuurder een opzegtermijn van drie maanden in acht nemen. U heeft zelf een opzegtermijn van één maand.

Vervangende woonruimte

Als huurder heeft u géén recht op vervangende woonruimte nadat de verhuurder de huur heeft opgezegd. Om in aanmerking te komen voor vervangende huisvesting, moet u voldoen aan de criteria van de Huisvestingsverordening Zuidplas.

Wat kost het?

De kosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag zijn € 128,45 (prijspeil 2024). U ontvangt hiervan een rekening.

Vragen of meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie neem dan contact op met de afdeling Huisvestingszaken via (0180) 330 300. Wilt u persoonlijk langskomen dan maakt u eerst een afspraak via hetzelfde nummer.