Intake- en Omgevingstafel

Heeft u een complex initiatief, zoals het bouwen van meer dan 2 woningen of het wijzigen van de functie van een locatie? Dan is het verstandig om een 'Conceptverzoek' in te dienen. Omdat het een complex initiatief is wordt uw plan aan de Intake- en Omgevingstafel van de gemeente voorgelegd. Hierbij kijkt de gemeente samen met u of het initiatief wenselijk en haalbaar is binnen het geldende gemeentelijk en provinciale beleid.

Hoe kan ik gebruik maken van de Intake- en Omgevingstafel

U kunt een conceptverzoek indienen via het Omgevingsloket (www.omgevingswet.overheid.nl). Afhankelijk van de complexiteit van uw initiatief bepaalt de gemeente of uw plan aan de Intake- en Omgevingstafel wordt voorgelegd. U ontvangt hier automatisch bericht over van de gemeente nadat u het conceptverzoek heeft ingediend. 

Let op dat u op de laatste pagina van het aanvraagformulier de optie 'Conceptverzoek' selecteert.

Intaketafel

Aan de Intaketafel wordt door adviseurs van de gemeente beoordeeld of uw initiatief wenselijk is. Dit wordt getoetst aan de hand van het geldende (gemeentelijk) beleid. Ook wordt de procedure besproken die van toepassing is voor de omgevingsvergunning:

  • Uw plan is wenselijk – uw initiatiefmanager van de gemeente zal schriftelijk contact met u opnemen over het vervolgtraject
  • Uw plan is niet wenselijk – u ontvangt schriftelijk de uitslag van het conceptverzoek via de Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH)

Omgevingstafel

Aan de Omgevingstafel wordt door adviseurs van de gemeente en haar ketenpartners beoordeeld of uw initiatief haalbaar is. Alleen als uw initiatief als wenselijk is beoordeeld aan de Intaketafel kan uw plan op de Omgevingstafel worden besproken.

Het doel is om samen met u tot een plan te komen waar alle partijen zich in kunnen vinden. De Omgevingstafel is verdeeld in 3 tafels, waarbij het initiatief aan elke tafel steeds verder wordt uitgewerkt. Het eindresultaat is een definitief plan dat op hoofdlijnen is uitgewerkt. Ook weet u dan welke onderzoeken nodig zijn om het plan uit te voeren en op welke manier u dient te participeren met de omgeving.

De initiatiefmanager van de gemeente is uw contactpersoon tijdens dit traject en zal u informeren over de stand van zaken van uw conceptverzoek.

Principebesluit

Na het doorlopen van de Omgevingstafel kan het definitief plan worden voorgelegd aan het college van Burgemeester en Wethouders. Als het college in principe medewerking wil verlenen aan uw initiatief dan wordt er een positief principebesluit genomen. Daarmee wordt aangegeven dat het college de intentie heeft om de omgevingsvergunning te verlenen.

De geldigheidsduur van het principebesluit is een jaar, binnen die termijn moeten er vervolgstappen zijn gezet met betrekking tot uw plan (zoals het uitvoeren van de milieuonderzoeken) of de omgevingsvergunning zijn aangevraagd.

U ontvangt het principebesluit van uw initiatiefmanager. Deze zal uw contactpersoon blijven tijdens het verder uitwerken van het plan totdat u de aanvraag omgevingsvergunning kan indienen.

Wat zijn de kosten van de Intake- en Omgevingstafel

Er zijn kosten verbonden aan het doorlopen van de Intake- en Omgevingstafel. Deze kosten kunt u vinden in de Legesverordening van de gemeente Zuidplas via (www.lokaleregelgeving.overheid.nl).

Ook kan het zijn dat er andere financiële afspraken met u worden gemaakt via een intentie- of anterieure overeenkomst. Dit is afhankelijk van uw plan en wordt door de initiatiefmanager met u besproken. Meer informatie hierover kunt u vinden in de 'Nota Kostenverhaal'.

Vragen of meer informatie

Heeft u vragen over (het aanvragen van) een conceptverzoek? Neem dan contact op met de ODMH afdeling BWT via (088) 54 50 001.

Heeft u vragen over de Intake en/of Omgevingstafel van de gemeente? Neem dan contact op met de gemeente Zuidplas via omgevingstafel@zuidplas.nl.