Beleid, verkeer en vervoer
Beleid elektrisch rijden
Om ontwikkeling van oplaadinfrastructuur goed te laten verlopen is een goede regierol van de gemeente gewenst.
Op 8 december 2015 heeft het college het besluit genomen een faciliterende rol te spelen bij de implementatie van elektrisch vervoer en het realiseren van oplaadinfrastructuur. Primair houdt de faciliterende rol in dat de gemeente bijdraagt in de ontwikkeling van elektrisch vervoer zonder daar financiële middelen voor beschikbaar te stellen. Dit betekent dat de gemeente niet zelf oplaadinfrastructuur gaat aanleggen, maar dat zij onder bepaalde voorwaarden wel meewerkt aan initiatieven vanuit de markt om (openbare) laadinfrastructuur aan te leggen in de gemeente. Het initiatief ligt hier bij de markt. De gemeente faciliteert in onder andere het afgeven van ontheffingen/vergunningen en het nemen van verkeersbesluiten. Ook informeert de gemeente actief haar inwoners en ondernemers over de mogelijkheden met betrekking tot het laden van elektrische voertuigen.
Om invulling te geven aan de faciliterende rol zijn er stappen uitgewerkt. Één van de stappen is het opstellen van beleidsregels voor de oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. In deze beleidsregels wordt bijvoorbeeld geregeld hoe een laadpaal er uit moet zien, aan welke voorwaarden voldaan moet worden voordat een laadpaal geplaatst mag worden etc. Op de website decentrale.regelgeving.overheid.nl staan de beleidsregels.
Mobiliteitsvisie Zuidplas
In 2015 stelde de gemeente Zuidplas de mobiliteitsvisie vast. Verschillende partners, zoals Veilig Verkeer Nederland, de Fietsersbond, het Economisch Platform en de politie, hebben hieraan meegewerkt. U kunt de 'Mobiliteitsvisie Zuidplas' op deze pagina bekijken of downloaden. Er zijn sinds 2015 veel ontwikkelingen geweest in mobiliteit, zoals deelvervoer en de opkomst van elektrische vervoersmiddelen.
In 2021 is de nieuwe omgevingsvisie vastgesteld, waarin de ambities van de gemeente voor de lange termijn zijn vastgelegd. Deze visie vormt de basis voor de nieuwe mobiliteitsvisie, waaraan nu gewerkt wordt. De verwachting is dat deze in 2025 gereed zal zijn. Heeft u vragen of opmerkingen over de mobiliteitsvisie? Neem dan contact op met de vakgroep verkeer via vakgroepverkeer@zuidplas.nl of via (0180) 330 300.
Langere en zwaardere vrachtautocombinaties
17 februari 2015 heeft het college het LZV beleid vastgesteld. Het volgende besluit is genomen:
- De wegen binnen de bebouwde kom exclusief alle bedrijventerreinen niet vrij te geven voor langere en zwaardere vrachtautocombinaties;
- Aanvragen voor het vrijgeven van wegen voor langere en zwaardere vrachtautocombinaties buiten de bebouwde kom en alle bedrijventerreinen binnen de bebouwde kom te toetsen aan CROW publicatie 320: “LZV's op het onderliggend wegennet, advies aan de wegbeheerder voor het beoordelen van verkeerssituaties”.
Wilt u de CROW publicatie 320 bestellen, dan kan dat via de website van het CROW, www.crow.nl.
Nota Parkeernormen
Bij het aanvragen van een omgevingsvergunning met parkeerplaats moet u voldoen aan de parkeervoorwaarden. In de Nota Parkeernormen 2019 geeft de gemeente Zuidplas het aantal benodigde parkeerplaatsen aan bij nieuwbouw of verbouwprojecten. Bekijk of download de 'Nota Parkeernormen 2019' voor meer informatie over de parkeerregels en voorwaarden.
Beleid gehandicaptenparkeerplaatsen
Er bestaan twee soorten gehandicaptenparkeerplaatsen; individuele en algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Individuele gehandicaptenparkeerplaatsen zijn bestemd voor één bepaald voertuig. Algemene gehandicaptenparkeerplaatsen zijn bestemd voor voertuigen, waarvan de bestuurder en/of de passagier in het bezit is van een gehandicaptenparkeerkaart.
U kunt het volledige 'Beleid gehandicaptenparkeerplaatsen' hier bekijken of downloaden.
Beleid Uitwegen
Als u een uitweg (ook wel inrit of uitrit genoemd) naar de openbare weg wilt maken heeft u daarvoor een omgevingsvergunning nodig. Een aanvraag moet voldoen aan een aantal voorwaarden.
Bekijk of download de 'Nota uitwegen Zuidplas' waarin de voorwaarden voor een uitweg ofwel inrit / uitrit zijn toegelicht.
Wij maken in Zuidplas een punt van nul verkeersslachtoffers
Met alleen het verkeersveilig inrichten van een weg kom je er niet als je het aantal verkeersslachtoffers naar beneden wilt krijgen. Goed gedrag in het verkeer is even zo belangrijk. Want veiligheid in het verkeer valt of staat voor een groot deel met het gedrag van verkeersdeelnemers.
Bij de gemeente Zuidplas zetten we daarom een combinatie van maatregelen in. We kijken naar de inrichting van de weg, we geven voorlichting, zetten handhaving in waar mogelijk en we vragen aandacht voor het verkeer met campagnes. Dit doen we niet alleen. Zo werken we als ambassadeur van ‘Maak een punt van Nul’ samen met het ROV-ZH en organiseert Veilig Verkeer Zuidplas bijna altijd onze campagnes. Ook hebben we inmiddels een aantal bedrijven in Zuidplas die ambassadeur zijn van Maak een punt van Nul. Kijk ook eens op www.maakeenpuntvannul.nl.
Ons doel met deze aanpak is het naar beneden krijgen van het aantal verkeersslachtoffers, het wegnemen van (het gevoel van) onveiligheid op de weg en het veiliger maken van schoolomgevingen in Zuidplas.
Wordt ook ambassadeur
Heeft uw bedrijf ook interesse om ambassadeur van Maak een Punt van Nul te worden? Neem dan contact met ons op via vakgroepverkeer@zuidplas.nl.
Wilt u meer weten over de strategie en aanpak van Zuidplas om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen? Het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid beschrijft in hoofdlijnen welke strategie en aanpak de gemeente Zuidplas in de periode 2022 - 2024 en volgende jaren uitrolt voor een daling van het aantal verkeersslachtoffers. Bekijk of download hier het 'Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid'.